6° / 3°

8° / 1°

Saturday

Hamnen

Karta över hamnen med symboler
Karta över hamnen, Klicka på bilden för mer högupplöst version

Klubbhuset

Klubbhuset ligger mitt i hamnen, här finns toaletter och dusch, samlingslokal med soffa och tv och ett kök med kyl, frys, spis, microvågsugn och läskautomat. Här kan du fixa mat och fika, koppla av en stund eller arbeta vid skrivbordet.

Varmvattnet i duschen regleras av en myntautomat som tar femkronor.

Efter 22 avgör nattvakten aktiviteterna i klubbhuset.

På grund av allergi är det är förbjudet att ta med djur in i klubbhuset!

Bensinmack

I vår mack, som arrenderas av Dalviks Kvarn, kan alla tanka bensin och diesel. Sedan 2021 går det att tanka med vanliga betalkort, du behöver alltså inte längre ett Dalvik-kort. Macken hittar du precis bredvid sjösättningsrampen (se kartan ovan).

Viktigt att tänka på vid tankning av båten

• Motorn skall vara avstängd
  • Motorrumsfläkt ska vara igång under hela tankningen
  • Släck ev. kylskåpslåga, fotogenkök eller annan låga, även i slutna förbränningssystem
  • Under hela tankningen skall påfyllningspistolen hållas i kontakt mot påfyllningsbeslaget så att gnista inte kan uppstå genom elektrostatisk uppladdning
    VARNING!
    Elektrostatisk uppladdning kan ske genom den spänning som uppstår när en bränslestråle faller fritt.
    Fallhöjd bränslestråle:
    • 40 cm – 2000 volt
    • 80 cm – 3000 volt
    • 100 cm – 7000 volt
    • 135 cm – 10 000 volt
  • Lösa bränslekärl, t ex utbordartankar ska aldrig fyllas på ombord, de skall fyllas på brygga eller bensinponton för att förhindra att bensingaser hamnar inuti båten
  • Bränsle skall bara förvaras i för ändamålet godkända kärl. Tänk på att många kärl bara är godkända för bränsleförvaring under begränsad tid.
  • Kallt bränsle från cistern vid en bensinstation expanderar kraftigt i värmen en varm sommardag, fyll därför inte tanken full
  • Om tratt används skall den vara av metall

Tömningsstation för båttoaletter

2011 anlade Stabergs Båtklubb i egen regi en toatömningsanläggning där alla som har behov att tömma sin toatank är välkomna att göra detta.
Anläggningen finns längst in i hamnen mellan C- och D-bryggan.
Sedan 2015 finns en lag som säger att det måste finnas en sådan anläggning i hamnen, vilket innebär att Stabergs Båtklubb på ett föredömligt sätt redan ordnat den detaljen. Sedan är det upp till varje enskild båtägare att tänka på miljön och utnyttja vår förnämliga anläggning.
Även du vill väl ha en ren och fin sjö för rekreation, bad och friluftsliv?

Ansvarig toatömningsanläggning

Bengt Arén

Bryggor

Vi har ca 160 bryggplatser av varierande typ och storlek, med och ytan Y-bommar. Våra bryggplatser är fördelade på ett flertal bryggor (benämnda A-D) och kajer. Vid varje brygga finns tillgång till el och färskvatten.

Gästplatser

Gästplatser finns på yttre delen av D-bryggan, här kan du som gäst i hamnen lägga till tillfälligt mot en avgift av 50kr/dag eller 300kr/vecka (Swish finns!)

Mastkran

En mastkran för av och påmastning finns längs stranden mellan B- och C-bryggan, djupet är c:a 2 meter längs bryggan.

Lastmaskin

Klubben har en egen lastmaskin för enkel sjö- / torrsättning och flytt av båtar. Vill du ha hjälp att förflytta, lägga i eller ta upp din båt bör du kontakta någon av dessa personer i god tid då samtliga hjälper till frivilligt på sin fritid och måste därför ges förutsättning att hinna planera in körningen.

Som båtägare har du ansvar för att din trailer, båt och övrig utrustning är i funktionsdugligt skick. Du ska förbereda båt och trailer innan lastmaskinsföraren ska hjälpa dig, detta för att allt ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.
Lastmaskinen får endast köras utav av styrelsen utsedda personer.

Lastmaskinsansvarig

Bengt Arén

Andra bekvämligheter

• Parkeringsplatser sker på markerade platser.
  • Bord finns utplacerade på olika platser i hamnen.
  • Det finns en slogbod med grill – inget går upp mot att sitta i eftermiddagssolen och blicka ut över hamnen och dess pulserande båtliv.

Grind

Den stora grinden är elektrisk och öppnas antingen med nyckel eller genom att ringa ett telefonsamtal till den, detta kräver dock att du fått ditt telefonnummer lagrat i vårt nyckelsystem. Stora grinden SKALL alltid vara stängd på grund av stöld- och inbrottsrisken.

Var och en ansvarar för sina gäster i hamnen, men ett krav är att man själv är på plats!

Den som missbrukar “telefonöppningen” genom att till exempel ringa och släppa in obehöriga utan att själv vara på plats riskerar att få sin möjlighet till telefonöppning borttagen, alternativt bli utesluten ur klubben.

Öppet i hamnen

Under båtsäsongen hålles gång-grinden öppen dagtid alla dagar från den allmänna sjösättningen till upptagningsdatum med kran.
Gånggrinden låses av vakten kl 20.00.

Närområdet

Besök gärna våra grannar på Stabergs Krog för en lunch eller fika. Följ grusvägen ut från hamnen så hittar du dem rakt över riksväg 69 (några minuters promenad).

Hastighetsbegränsning

I hamnen (på land)

Inom hamnområdet gäller en hastighetsbegränsning på 10 km/h vilket dels är för säkerheten för de som vistas i hamnen och dels för att minska dammbildning och stenskott.

I hamnen (i vattnet)

Högsta tillåtna hastighet för båt i hamnen är tre (3) knop och svallfri fart gäller, eftersom svallvågor kan ge skada på både person och egendom.

Vägen till hamnen

På grusvägen mellan riksvägen och hamnen gäller en hastighetsbegränsning på 20km/h. Tänk på att köra lugnt och försiktigt till och från hamnen eftersom det annars dammar väldigt åt våra grannar och även för att minimera slitaget på vägen som nyligen åtgärdats för en ganska stor summa pengar.

Informationen uppdaterades senast 2022-03-25